Projekt GUSTI: Rezultati istraživanja tržišta Hrvatskog Otočnog Proizvoda u Dubrovačko-neretvanskoj županiji

 GUSTI istr trzista

U sklopu provedbe projekta Gastro UpScaled Tourist ltinerary in rural regions of Croatia and ltaly – GUSTI, Regionalna agencija DUNEA naručila je istraživanje tržišta Hrvatskog Otočnog Proizvoda na području Dubrovačko-neretvanske županije.

Hrvatski Otočni Proizvod (HOP) je Program Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije kojemu je cilj označavanje autohtonih otočnih proizvoda oznakom kvalitete HOP u svrhu poticanja otočnih proizvođača u proizvodnji autohtonih i kvalitetnih proizvoda te očuvanja tradicije i identiteta otoka.

Svrha istraživanja je dobivanje uvida u efekt HOP oznake na postojeće nositelje i detektiranje novih nositelja i proizvoda u cilju unaprjeđenja i daljnjeg razvoja HOP oznake te stvaranja Pametne HOP destinacije, ustanovljavanje prednosti, eventualnih prostora za unaprjeđenje ali i izazova s kojima se nositelji oznake suočavaju.

Istraživanje je provedeno na uzorku od 10 sadašnjih, 9 bivših i 9 potencijalno novih nositelja oznake HOP, sveukupno 28 ispitanika na području Dubrovačko-neretvanske županije. U svrhu istraživanja dizajnirana su tri instrumenta istraživanja – strukturirana anketna upitnika namijenjena sadašnjim, bivšim i potencijalnim nositeljima oznake HOP s ciljem evaluacije sadašnjih iskustava nositelja HOP oznake, razumijevanja razloga prestanka korištenja oznake te utvrđivanja razloga interesa odnosno nezainteresiranosti ispitanika za dobivanje HOP oznake.

resized 3

Obrt Kolarin, sadašnji nositelj oznake HOP

Istraživanje provedeno među sadašnjim nositeljima oznake HOP potvrđuje da Program HOP ima velik potencijal za očuvanje i razvoj otočne proizvodnje, ali i da su za njegov daljnji uspjeh ključni: sustavna promocija, bolja podrška proizvođačima, unapređenje komunikacije i proširenje prodajnih kanala. Visok stupanj zadovoljstva postojećih sudionika pruža čvrstu osnovu za daljnje širenje i unaprjeđenje programa, uz očuvanje njegovih temeljnih vrijednosti – autentičnosti, lokalnog identiteta i održivosti.

Provedeno istraživanje među bivšim nositeljima oznake HOP otkrilo je ključne razloge napuštanja Programa, pri čemu dominiraju visoki troškovi analiza, složenost administrativnog postupka te nedovoljna komunikacija i podrška od strane nadležnih institucija. Većina ispitanika dolazi iz sektora mikro i malih proizvođača, osobito obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, a njihovi proizvodi – poput vina, ulja, likera, sapuna i ribljih prerađevina – jasno odražavaju bogatstvo i autentičnost otočne proizvodnje. Međutim, oznaka HOP nije uspjela ostvariti očekivane tržišne učinke: većina proizvođača ne vidi izravnu korist od nje u smislu povećane prodaje ili prepoznatljivosti, a zadovoljstvo provedbom Programa i promocijom proizvoda izrazito je nisko. Dio ispitanika otvoren je za ponovno uključivanje u Program, ali uz uvjetne promjene – poput sufinanciranja analiza, pojednostavljenja postupka dodjele, jačanja promocije i veće tržišne koristi. Kao ključne preporuke za budući razvoj Programa HOP nameću se: financijska i administrativna rasterećenja, digitalizacija procesa, jače pozicioniranje oznake kroz turističke i prodajne kanale, te organizacijski i edukacijski iskoraci koji će povećati vidljivost i vrijednost HOP oznake u očima kupaca i proizvođača. Bez tih promjena, bivši nositelji oznake HOP smatraju da Program HOP teško može ostvariti svoj puni potencijal kao strateški alat za razvoj i očuvanje otočne proizvodnje.

hop ston

Solana Ston d.o.o., sadašnji nositelj oznake HOP

Istraživanje provedeno među potencijalnim nositeljima oznake HOP pokazuje da oznaka ima visok stupanj prepoznatljivosti među malim otočnim proizvođačima, osobito onima s otoka Korčule, no konkretna motivacija za uključivanje u Program HOP trenutno je ograničena. Iako 88,89% ispitanika poznaje oznaku i njezinu svrhu, samo trećina ih izražava jasnu spremnost za prijavu. Ključni motivacijski faktori uključuju veću tržišnu vidljivost proizvoda, priznanje otočnog podrijetla i institucionalnu podršku kroz sufinanciranje analiza, organizaciju sajmova i promociju. S druge strane, prepreke uključuju percipiranu nejasnoću koristi oznake, administrativne zahtjeve, nedostatak izravnog kontakta s podrškom te osjećaj da oznaka ne donosi stvarne tržišne prednosti. Ispitanici također ističu važnost bolje komunikacije koristi oznake, jednostavnijeg postupka prijave, smanjenja troškova i ravnoteže u vrednovanju proizvođača različitih kapaciteta. Unatoč relativno niskoj trenutnoj uključenosti, više od polovice sudionika otvoreno je za buduće aktivnosti vezane uz Program HOP, što ukazuje na postojanje potencijala koji bi se mogao aktivirati ciljanim institucionalnim mjerama, boljom promocijom i konkretnim poticajima otočnih proizvođača.

Regionalna agencija DUNEA provodi projekt GUSTI kroz program prekogranične suradnje između Hrvatske i Italije. Uz Regionalnu razvojnu agenciju Dubrovačko-neretvanske županije – DUNEA u projektu sudjeluju partneri iz Hrvatske: Ličko-senjska županija, ujedno i vodeći projektni partner, Regionalna razvojna agencija Karlovačke županije – JURRA, kao i Regionalna razvojna agencija Zadarske županije - ZADRA NOVA, te talijanski partneri: Regija Emilia-Romagna, organizacija Puglia Culture, Spin-off Sveučilišta u Padovi "Spin Life S.r.l“, te Cescot Veneto. Pridruženi partneri na projektu su Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije (partner Regionalne agencije DUNEA) kao i Regionalna turistička zajednica Karlovačke županije (partner JURRA-e). Ukupna vrijednost projekta iznosi 2.624.530,01 EUR, uz stopu sufinanciranja bespovratnih sredstava od 80%, dok je za Dubrovačko-neretvansku županiju i Regionalnu agenciju DUNEA osiguran iznos od 329.850,00 EUR.

Logo Interreg Italy Croatia GUSTI

OZNAKE

Kontaktirajte nas

  Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
  +385 20 312 714
  +385 20 312 715
  Branitelja Dubrovnika 41,
     20000 Dubrovnik
Obavještavamo Vas kako ova stranica koristi kolačiće (cookies) u svrhu funkcionalnosti naše web stranice, kvalitetnijeg postavljanja našeg sustava i bolje prezentacije.